Misiunea acestui program constă în formarea profesioniștilor capabili să ofere asistență adecvată individuală copiilor de vârstă mică cu tulburări de dezvoltare, prezentarea și însușirea de noi teorii și tehnici practice pentru înțelegerea problemelor și necesităților acestora, precum și pentru a-i ajuta să atingă potențialul maxim de dezvoltare. Programul va fi realizat în conformitate cu standardele naționale și internaționale de calitate și practica de cercetare științifică.
Fiind considerată una dintre cele mai complexe intervenții medico-sociale și educaționale, în special în cazul copiilor cu dizabilități severe, intervenția timpurie în copilărie se axează pe grupul de vârstă de până la 5 ani și include identificarea, evaluarea și asistența tulburărilor de dezvoltare și a riscurilor de apariție a acestora, în vederea stimulării fizice, motorii, senzoriale, dezvoltării cognitive, comunicative, sociale, psihosociale și a celei adaptive. Astfel, scopul programului este de a forma profesioniști competenți în domeniul de intervenție timpurie în copilărie pentru a consolida capacitatea sistemului de asistență familiei și copiilor cu tulburări de dezvoltare și dizabilitate.
Profilul programului de master este unul interdisciplinar și se înscrie în trei domenii fundamentale – sănătate, științe sociale, jurnalism și relații publice și educație în conformitate cu Nomenclatorul domeniilor de formare profesională și al specialităților în învățământul superior.
Obiectivele programului de studii sunt:
-
aplicarea valorilor și a standardelor de bune practici în exercitarea sarcinilor profesionale;
-
implementarea eficientă a modelelor de activitate în echipa interdisciplinară și transdisciplinară în domeniul intervenției timpurii;
-
realizarea eficientă a activităților educaționale în promovarea intervenției timpurii;
-
realizarea activităților pedagogice și metodico-didactice;
-
cunoașterea științelor ce stau la baza intervenției timpurii și a poverii socio-economice a problemelor tulburărilor de dezvoltare, inclusiv a dizabilității la copii;
-
identificarea și diagnosticul timpuriu al tulburărilor de dezvoltare și a riscurilor
de dezvoltare a acestora la copii;
-
elaborarea și implementarea, în parteneriat cu părinții/alt reprezentant legal, a
planului individual precum și prestarea serviciilor de intervenție timpurie copilului și familiei, în conformitate cu standardele minime de calitate și Planul individual;
-
sprijinirea stimulării dezvoltării copilului cu instruirea familiei și fortificarea
capacităților parentale în vederea asigurării obținerii potențialului maxim și a
incluziunii educaționale și sociale ale acestuia;
-
desfășurarea activității de cercetare.
Absolvenții programului de master Intervenție timpurie în copilărie pot să activeze în instituții medico-sanitare și organizații specializate în domeniul prestării serviciilor de intervenție timpurie, indiferent de tipul de proprietate și forma juridică de organizare.
Planul de învățământ al programului de master Intervenție timpurie în copilărie este corelat cu practicile de formare a specialiștilor în domeniu la nivel național și european.
Lista specialităților/programelor de studii la ciclul I (licență), conform Nomenclatorul domeniilor de formare profesională și al specialităților în învățământul superior, absolvenții cărora pot participa la concursul de admitere la studii superioare de master (ciclul II) la USMF „Nicolae Testemițanu”:
Codul și denumirea domeniului de formare profesională |
Specialitatea/programul de studii la ciclul I (licență) |
0111 Științe ale educației |
0111.1 Psihopedagogie |
0111.2 Psihopedagogie specială |
|
0313 Psihologie |
0313.1 Psihologie |
0319 Asistenţă socială |
0319.1 Asistenţă socială |
0910 Sănătate publică |
0910.1 Sănătate publică |
0912 Medicină |
0912.1 Medicină |
0913 Asistenţă medicală și moașe |
0913.1 Asistenţă medicală generală |
0913.2 Moașe |